De eerste stap in het “genezingsproces” is dat je je bewust bent van de burn-out en dat je de signalen die hierbij optreden, niet negeert. Stap twee is nagaan of het wel een burn-out is? Zo lijken bijvoorbeeld overgangs- en burn-out klachten erg op elkaar. In welke levensfase ben je als vrouw en wat heb jij nodig om jouw kwaliteiten in die bewuste fase nog te blijven zien?

Psychische klachten en werkstress worden steeds vaker opgegeven als reden van verzuim en mensen met een burn-out blijven steeds langer thuis. Dat blijkt uit onderzoek van ArboNed.

Preventie is belangrijk:

Zorgen voor jezelf is een preventief middel dat ten goede komt voor jezelf en voor je omgeving. Is thuisblijven dan de juiste oplossing? In gesprek gaan over jouw dilemma kan een middel zijn en jou een steun in de rug geven.

Dat lange ziekteverzuim kost de werkgever gemiddeld 60.000 euro per ziektegeval. Een burnout ontstaat niet van de éne op de andere dag. Er zijn waarschuwingssignalen waarop de gestreste werknemer en de werkgever kunnen letten. Als de risico’s tijdiger worden gesignaleerd, kan dat veel ellende en geld schelen.

Coachingstraject: 

Coaching leidt tot beter functioneren en ontwikkeling van de medewerker en werkgever, het draagt bij aan werktevredenheid en verkleint de kans op ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.

Als je ziek bent zijn werkgevers na overleg met de bedrijfsarts vaak bereid om deze kosten te vergoeden in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter.

Als ondernemer kun je een verzoek indienen bij je arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) of bedrijfsverzekering voor werknemers.

Voor Wie? 

In mijn praktijk kom ik professionals tegen die hoge eisen aan zichzelf stellen, hun perfectionisme leek eerst een kracht te zijn, maar is nu een dilemma. Het luisteren naar signalen die het lichaam geeft worden genegeerd. Eerst die ander en dan ik. De signalen zijn eerder een lastpost dan een welkome gast. De dagelijkse patronen zijn herkenbaar, ik trap er telkens weer in, dat dat ‘stemmetje’ in mij de overhand neemt. Vaak lijkt het gemakkelijker toe te geven aan het ‘stemmetje’ dan echte verandering te bewerkstelligen. Verandering brengt stress met zich mee, omdat het onbekend is en je nog niet weet of het je gaat helpen. Vaak zie ik dat gevoelige mensen het lastig vinden om hun energie op peil te houden. Ze signaleren zo veel om zich heen dat het lastig is om zich af te sluiten en voelen zich heel erg verantwoordelijk voor de wereld om hen heen. Hoe moet het dan als zij er niet zijn. Allemaal voorbeelden die ik in mijn eigen leven ook herken en daarom des te belangrijk om te signaleren wanneer de weegschaal doorslaat naar een kant.

Ben je bereid ruimte te maken voor jezelf?

Doelstelling:

Wanneer je bij mij in de praktijk komt werken we toe naar een evenwichtiger leven waarin je tools krijgt aangereikt die je in je leven en werk kunt toepassen. Je wordt je bewust van je kwaliteiten en belemmeringen.

Waarom? 

Wanneer je jezelf beter leert kennen ben je meer in staat te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft. Je gaat je grenzen verkennen en je energie beter verdelen. Je kunt meer gaan vertrouwen op je lichaam en voorkomt uitval en ziekte. Als professional kun je daardoor meer op jezelf vertrouwen en door vertrouwen minder stress gaan ervaren. En als je minder stress ervaart is de kans groot dat je met meer plezier naar je werk zult gaan en dat kan weer invloed hebben op de samenwerking met jouw patiënt of cliënt. Samenwerken met een client kan betekenen dat de client luistert naar je dat wat jij hebt te zeggen, je bent er met aandacht en dat kan het herstel bevorderen.

 

Ik vind het belangrijk om te horen waar het voor jou over gaat in je leven en in je werk. Wat voor jou belangrijk is om de balans terug te vinden. Ik luister naar jouw verhaal en ik kijk naar wie jij bent en waar jij bent in je leven.

Ik zie psychische klachten als een kans om te groeien, omdat er iets in jou vraagt om aandacht die het nodig heeft. Wanneer je daartoe in staat bent kun je je ook de symptomen van jouw client mogelijk anders gaan duiden in plaats van jezelf en de ander in een hokje te plaatsen. Het vraagt mildheid naar jezelf en zal uitwerken naar mildheid voor de ander.

Balans 
Tot slot zal datgene waar je ongelukkig van wordt, in de loop van de tijd worden vervangen met iets dat je wél doen met bezieling, passie en emotie.

Probeer eens vragen zoals: “wat geeft energie en wat niet? “wat werkt wel voor mij en wat stagneert? te beantwoorden en kijk eens of dit eerste stappen kunnen zijn om daar samen over door te praten.

Neem gerust contact met mij op voor een kennismakingsgesprek of mogelijk ken je iemand in jou omgeving die hulp kan gebruiken maar niet weet waar ze op hun plek zijn. De eerste stap zetten is vaak ook heel lastig, maar vaak genoeg hoor ik dat juist professionals zichzelf dankbaar zijn om toch die stap te nemen.