Zoeken naar Balans

 

‘Een schreeuwend tekort aan personeel maakt het er niet gezelliger op’, zegt student Emma, die net is begonnen aan een deeltijdstudie verpleegkunde, naast haar verpleegbaan. ‘Iedereen heeft haast en de patiënt is niet blij, want er wordt nauwelijks naar hen omgekeken. Ze zegt dat de studie haar zo belast, er is minder tijd om even bij te komen. ‘Na de les is het meteen door naar de supermarkt, daarna kinderen ophalen, eten koken en huiswerk’,… Haar woorden spettert eruit. Het wordt haar allemaal teveel en ze maakt een gebaar van laat mij even, al die gevoelens’, zegt ze: ‘die komen nu even niet uit’.

Dit is een schets van een jaar geleden; ik was toen coach en docent bij HBO verpleegkunde. Veel studenten en werkenden in de zorg worstelen met al die verschillende rollen die ze vervullen. En, eerlijk gezegd; het is een klus voor ze. Ik herken het, op alle gebieden de borden in de lucht zien te houden. Toen ik zelf studeerde, werkte en een jong gezin had, voelde ik mij op alle gebied tekort komen. Supervisie heeft mij indertijd geholpen om naar mijn leven van dat moment te kijken. Exclusieve aandacht van een neutraal persoon bood mij de veiligheid en de ruimte om accenten te verleggen. Dat gun ik Emma ook.

Als ik haar vraag wat haar nu het meeste energie kost dan antwoordt zij: ‘Dat ik zo moet rennen en dat ik me daardoor zo slecht kan concentreren’.

Ik kan haar goed begrijpen, want concentratie en aandacht heb je nodig om je werk te kunnen doen en studeren vraagt ruimte en rust in je hoofd. Ze ervaart alles te moeten doen in een korte tijd en daardoor gaat ze nog harder rennen.

Wat zou bij haar dilemma kunnen helpen?

Door te reflecteren leer je je stemming te duiden. Je hoort in het reflecteren wat je het meest dwars zit. Je leert woorden geven aan het gevoel dat je maar niet uit kunt spreken, maar wel steeds in je hoofd omgaat. In het reflecteren kom je erachter wat je zo kunnen helpen, welke handelingen daarvoor nodig zijn en hoe je dat praktisch gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt. Een dilemma kan bijvoorbeeld zijn dat je heel goed kan coördineren, maar weinig werk uit handen durft te geven. Wanneer je een talent op een juiste manier in leert zetten kan dit talent je energie op gaan leveren. Leren betekent niet alleen bezig zijn met het halen van goede cijfers, leren betekent groei naar dat wat voor jou belangrijk is, groei dat jou betekenis biedt. Zodat je weer grip krijgt op je leven en je opnieuw zin krijgt in je werk.

Ik ben heel benieuwd of je dit dilemma herkent?

Ik lees graag je reactie onder aan deze pagina! Als je merkt dat het voor jou ook belangrijk is, ben je altijd welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.